domingo, 27 de mayo de 2007

vendre experiencies

“Fíjate en ti.
No lo digo con ánimo de desprecio, pero fíjate bien. El material del que estáis hechos es blando y su energía depende de la oxidación ineficiente de la materia orgánica.
Entráis cada noche en un estado de coma y soñáis, ¿pero de que sirven los sueños si casi nunca se cumplen? Pensáis, es cierto, pero os equivocáis frecuentemente y a la menor variación externa perdéis vuestra eficacia. Sois alterables, sois imperfectos. En cambio yo, preferiría sentir lo que sentís.”
Reconeixeu aquest text? sabrieu dir de quin anunci es tracta? és més, podrieu afimrar què anuncia??
Doncs bé, es tracta d'un anunci de bmw, com aquest n'hi ha molts, i és que, cada cop més, hi ha marques que per diferenciar-se de les altres ja no venen el seu producte, sinó que venen alguna altra cosa, alguna cosa més. La BMW n'és un exemple, ven experiencies, sentiments, emocions, sensacions, i és això el que la fa especial, diferent, mentre que altres marques, podriem dir que, més tradicionals en la seva publcitat, venen fiabilitat, seguretat, preus, etc. en definitiva, coses objectives.
Què fa que els anuncis de BMW siguin dels més comentats?? l'últim exemple i, potser dels que ha tingut més exit és el que protagonitza Bruce Lee, com pot ser que un anunci en què no es parla ni del preu del cotxe, ni de la seves característiques i que amb prou feines es veu el cotxe, el fa ser un dels més desitjats??
Doncs, el què deiem abans, les sensacions, els sentiments i les experiències, són les necessitats d'avui i és el que ens intenten vendre amb aquest tipus de "noves"

8 comentarios:

Oriol Matavacas dijo...

Només voldria dir la curiositat de que aquesta cita (molt bona per cert) és d'un llibre d'Isaac Asimov titulat “Yo Robot”. (http://meskio.cauterized.net/blog/filosofando-desde-el-acero/)
Relacionat amb aquest anuncis també voldria anomenar un anunci (ara no se quin era) que deia “cundo regalas un reloj...”. Tota l'estona es referia al rellotge i en deia caracteristiques per al final anomenar el cotxe i anunciar-lo.
També ñes com el cas que ens va explicar en Josep Cabré un dia que va venir a fer una substitució : Nike. Aquesta empresa l'únic que ven és un somni. No existeixen “les fabriques de Nike”, ja que tot son subcontractades. Les mateixes fabriques del sudest asiàtic fabriquen per Nike, per Levi's o per Burberry. Perquè comprem una marca a un preu o a un altre? Perquè una marca ven també uns sentiments.

Anónimo dijo...

Este es un buen tema!! Existen muchas empresas que por el simple hecho de ser moda, no les hace falta publicitarse en anuncios de tv pa llegar al publico. Basta con escoger a alguien famoso para promocionar una linea de ropa, relojes, coches...
Los Oscars son un ejemplo: los diseñadores se pelean por que cierta actriz se quede un vestido completamente gratis valorado en una burrada. ¿Para qué? Para que la gente sueñe con algún dia vestir algo de esa ropa, o tener una gama más baja de ese reloj, etc...
Tambien nos gastamos muchisimo dinero en piezas de ropa en las que aparece el simbolo de la compañía lo más grande posible, y matan dos pajaros de un tiro: el cliente se ha gastado x en esa pieza de ropa, en la que aparece el simbolo de la compañia a tamaño gigante, con lo cual parecemos un spot viviente de la compañía.
Pensado así, parecemos burros, nos gastamos dinera para publicitar ciertas empresas...

Anónimo dijo...

En la meva opinió, també crec que aquest tipus d'anuncis té a veure amb el que dèiem l'altre dia a classe, associar un sentiment o una idea a un objecte (com en el cas de la Barbie).
D'aquesta manera al pensar en "estil , classe, elegància, comoditat..." associem aquestes idees a un producte concret i no a un altre.
Com es va dir, el més difícil és cridar l'atenció i això es pot aconseguir provocant reaccions emocionals als consumidors.
A més a més crec que en la societat en la que vivim és tant important la imatge de cara al públic dels objectes com el seu preu, o potser més i tot.

Snamor dijo...

Estic parcialment d’acord amb el que s’ha dit. Sí, realment BMW ven un somni. Pots lluir molt de cotxe si tens un BMW, a l’igual que si t’has comprat unes sabates Nike. Però un BMW és més que això.

Niké, segons diu, te productes comuns amb altres marques i fabrica a Àsia. BMW, en canvi, té models exclusius i amb un control de qualitat considerablement més elevat que les altres marques, el que fa molt extrany que un BMW hagi de passar dia si, dia també al garatge a reparar coses, a diferència de altres cotxes.

A part un BMW és un cotxe per a si t’agrada conduir. Un BMW té la tracció al darrere el que fa que la conducció en corbes sigui més esportiva, ja que el cotxe s’empeny, no s’estira i la conducció és molt més divertida.

També dir que BMW fabrica, segons la meva opinió, els millors motors que hi ha. No per a res han guanyat 7 dels 11 galardons als premis dels motors de l’any: http://www.informativos.net/Noticia.aspx?noticia=48524

Podríem preguntar-nos per exemple, quina diferència hi ha entre una samarreta Nike i una altra comprada al Bershka? El preu i l’estampat potser? però poc més. En canvi podem fer la pregunta, quina diferència hi ha entre un BMW 320i i un SEAT Leon 2.0 FSI? La resposta és: Més fiabilitat ( Made in spain vs Made in Deutschland), menys consum per la mateixa cilindrada ( 8.2 vs 7.4 l/100 km), tracció al darrere i passar molt menys per el mecànic.

Compraríeu un producte que fa exactament el mateix que un altre però és de marca? Per a molts la resposta és “Sí”. Molt bé aquestes empreses continuaran estafant-vos

Compraríeu un producte que ha estat fet molt mes acuradament que durarà més i que a la llarga mantenir-lo t’haurà sortit més barat? Això és un BMW.

Per cert, BMW no em paga x anunciar-los, senzillament m’agraden molt ;)

Alejandro Perea Fernández dijo...

El mundo de la publicidad cada vez ha de ser más creativo, las técnicas habituales cada vez tienen menos impacto en los consumidores, si a eso le sumamos la competencia tan fuerte que hay en el mundo del automovil, toda innovación es bienvenida con tal de mejorar las ventas.

En el caso de BMW, lo que intenta es que el comprador potencial, por el hecho futurible de tener un BMW se distinga del resto, pero no como se ha hecho tradicionalmente, basado en el status, sino en algo más. El famoso "Be Water my Friend" le da un aire místico / filosófico que hace que el posible comprador se sienta atraido, incluso sugestionado por el hecho de recordar tal frase.

Todas las marcas intentan explotar nuevas formas de marketing, como por ejemplo Renault, quien exprimió al máximo el hecho de que Fernando Alonso corriera en su equipo de F1, o como ahora hace Mercedes, puesto que dicho corredor vende mucho, muchísimo, y es un filón que hay que aprovechar para aventajar al adversario.

Aprovechando el posteo, comento que me ha llamado la atención el anuncio de la Coca-Cola. Hacía mucho tiempo que no veía un anuncio que "atacaba" a una población en concreto (generación de jóvenes de los 70-80), utilizando la nostalgia como arma de marketing, puesto que enseña muchas imágenes que pueden provocarla (Space Invaders, Orzowei, videos VHS...).

Saludos!

Anónimo dijo...

Viendo estos anuncios de coches sacados de contexto para lo que se quiere vender, me he acordado de exactamente lo contrario.
Me he acordado del anuncio que la casa Renault ha hecho para anunciar su nueva gama de bajo coste, exactamente el Dacia Logan.
Este coche, barato y sin pijaditas, donde el anuncio consiste en el padre de familia entusiasmado haciendo largas y cortas con las luces, tiene la frase clara:"lo mismo que los otros coches, pero más barato".
Aunque a los responsables de promover Dacia, les pareció buena esta idea de coches baratos, la verdad es que a la gente no le convence porque hoy en día, cualquier persona que se quiere comprar un coche, ya no le importa pagar bastantes euros más de lo que puede costar el Dacia.
Y la diferencia es brutal. El Dacia Logan nos puede salir por 10.000 euros y el BMW 320 que ha mencionado Pol por ejemplo, se va hasta los 36.000 euros de serie.

Pero claro, ya lo hemos dicho antes...no estamos pagando un coche, estamos pagando un status de vida, estamos pagando un objeto material que nos diferenciará del resto. Aunque al fin y al cabo hará la misma función que el Dacia, nos llevará a los sitios.

Toni Cañabate dijo...

Hombre, quien se compra un BMW no suele tener que ahorrar a rabiar cada mes para poder pagar la cuota mensual de la financiación. Quien se lo compra, excepciones a parte, puede pagarlo sin muchos problemas. Y las excepciones que no pueden pagarlo confirman aun más la tesis de que la gente que se compra un BMW quiere vivir experiencias en la línea que comenta Teresa: “les sensacions, els sentiments i les experiències, són les necessitats d'avui” Totalmente de acuerdo, PARA ALGUNOS SEGMENTOS DE MERCADO.

Hablando del mercado de coches, hay capas mucho más amplias de la población que quieren un coche para cubrir sus necesidades de movilidad y sí, también quieren experiencias, pero son muy conscientes de que no pueden pagarse un BMW y, por tanto, si se trata “usar el coche” y no de “disfrutar la experiencia BMW”, pues el precio pasa a ser algo importante.

En este sentido, tanto los anuncios del Dacia Logan como los de BMW son un clarísimo ejemplo de comunicación bien enfocada. El anunicio de Dacia Logan vende coches para clientes que necesitan coches baratos para USARLOS y están dispuestos –o forzados por sus modestas economías- a buscar la satisfacción a su necesidad de vivir experiencias en otros ámbitos menos costosos que el automovilístico. Los anuncios de BMW dan en el clavo cuando se ponen a vender experiencias porque el cliente de BMW espera vivir la experiencia que el anuncio le vende y está pagando por ella, sino se compraría un SEAT LEON 2.0 FSI 150 CV que es una auténtica CAÑA y además está fabricado con estándares de calidad VW-AUDI, monta los mismos motores, chasis, cambios, etc. que AUDI. (Pol se nota que no has tenido uno date el gusto http://www.seat.es/es/generator/su/es/newLeon/site/pruebalo/main.html ).

Isaac Gallego dijo...

La meva opinió sobre la publicitat (i el l'estrategia de marketing que hi va darrere) es que l'esforç ja no ve donat per presentar un producte amb la millor de les seves perspectives, sino per captar l'atenció del oient. I això és així perque vivim en una societat saturada de productes similars. Que diferència un Volkswagen (no se si s'escriu aixi ^^) d'un Audi? doncs la marca, perquè ambdos cotxes (de models semblants) porten maquinaries pràcticament identiques.
Crec que hem arribat a un punt que el client no necessita un producte en especial, si no que acaba triant coses (la majoria de vegades totalment innecessàries per a ell) pels reclams subjectius que fan les marques.
Crec que estem en una època on el que és important no és el producte final, si no donar la imatge de que el que compres no es només un producte, si no un bitllet de loteria de llibertat, amics, diners i felicitat. És trist, però cert