sábado, 26 de mayo de 2007

Branding: El poder de la marca

Tant en màrqueting com en publicitat hi ha tòpics que es posen de mode. Amb el temps, alguns esdevenen tendències i excepcionalment alguns resulten autèntics paradigmes. És a dir, canvien les regles del joc i forcen a reestructurar a fons tant la teoria com la pràctica. Sens dubte, el branding (traduït al català, com “construcció de marca”) és ja tot un paradigma. En els darrers anys empresa rere empresa ha descobert que el reconeixement de la marca, les fortes associacions del nom, la fidelitat dels clients i la qualitat percebuda constitueixen pilars essencials per competir amb èxit al mercat.

Podem definir el branding com el procés de creació i gestió de marques, és a dir, consisteix en desenvolupar i mantenir el conjunt d’atributs i valors d’una marca de manera que siguin coherents, apropiats i distintius, susceptibles de ser protegits legalment i atractius per als consumidors.

Les raons d’aquesta hegemonia del branding abunden arreu. Capacitat excessiva, competència de preus, proliferació de productes i serveis no diferenciats, creixent poder de la distribució, auge de les marques pròpies i el constant ingrés de marques globals. En aquest complex context, la marca és un fenomen intangible, emotiu, personal i cultural; i que va molt més enllà de la funcionalitat i conveniència dels productes i serveis. Respecte a això, la gran aportació de la marca és aconseguir un compromís de fidelitat a llarg termini de part dels consumidors o usuaris.

La identitat de la marca és quelcom imprescindible a l’hora de projectar-nos amb una correcta estratègia de branding. El branding no consisteix en que et comprin més que a la competència, sinó en que sentin que tu ets l’única solució als seus problemes. Es per això que és molt important que identifiquin la nostra empresa amb una manera de fer, una ideologia i un caràcter propi. Guanyar-se la fama de ser respectuosos amb el medi ambient o que destinem part dels nostres beneficis a millorar la situació de gent desafavorida són aspectes del branding que poden millorar substancialment el nostre posicionament.


Cal desenvolupar quatre dimensions essencials per aconseguir plasmar la nostra identitat. Primerament, comunicar al públic qui som, que hi ha al darrera, que la nostra marca sigui identificada amb facilitat, sense dificultat de ser recordada; la imatge corporativa, logotips i eslògans hi poden ajudar. En segon lloc, comunicar què fem, a què ens dediquem, quins sons els nostres objectius i què oferim al públic. Com a tercer punt, comunicar com fem el que fem, punt imprescindible de la nostra personalitat com a empresa, quins són els nostres mètodes, com tractem la gent, l’entorn, si som socialment responsables, entre d’altres. I finalment, donar a conèixer als nostres clients la rellevància de la nostra posició en el mercat com un atribut més del producte. Un concepte de qualitat, qualsevol motiu que escollim que sigui memorable, impulsor i prou poderós per convèncer de que som la millor opció.

Un exemple actual de branding que tots tindrem present, és el cas dels telèfons d’informació 118. Productes semblants, preus pocs diferenciats... per quin ens decidim? BRANDING. La creació d’una marca, d’una identitat que ens encisi i ens convenci marcarà la diferència. Aquí ús deixo amb un article que exposa el cas dels 118: Branding, el caso de los 118

Així doncs, es fa evident la rellevància del branding en el màrqueting actual, on moltes vagades es ven més marca que no pas producte o servei. Un cop més, els consumidors i usuaris som qui hem de jutjar i decidir per qui ens decantarem i si ho fem moguts o no per la raó.

Imatges extretes de: "The Designer’s Guide to Brand Strategy" M. Damien Newman

Altres enllaços d’interès:

5 comentarios:

Oriol Matavacas dijo...

Havia sentit parlar del servei de "branding" que oferien diverses empreses. En concret coneixia el cas de Summa (http://www.summa.es/). És una empresa que dissenya tota l'entitat corporativa d'una empresa, des de el nom, el logotip, els locals fins al public al qui hauria de vendre.
La veritat és que avui en dia ven gairebé més la imatge que dones al públic que no pas el producte. Segur que coneixeu la historia de que Bill Gates va vendre el sistema operatiu MS-DOS a la (ja llavors) totpoderosa IBM sense ni tan sols tenir-lo!
Coses de la historia

Anónimo dijo...

I com oblidar també Oriol, quan Microsoft amb un sistema operatiu a basse de comandes, es va vendre molt més que el mac amb interpret gràfica...
Això no és fruit de la casualitat, sino, que hi ha un treball al darrera a base de publicitat, que fa possible que productes amb qualitat inferior, es venguin més, o millor, que productes de qualitat superior. Tot i que en aquest aspecte, a més del branding, també pot influir, i molt el preu.
Actualment tenim un clar exemple amb les consoles de nova generació on sony amb una maquina molt potent s'està quedant enrera en el nivell de vendes, mentre que la nintendo, amb un innovant sistema de joc, es la reina absoluta de la nova generació. Aquí totes dues estan fent una gran despensa de publicitat, però el que fa decantar la compra, crec que és el preu.

Xavi Navarro dijo...

Hablando del tema del Branding, estoy muy de acuerdo de que la marca y su historia identifican un grupo que la comparte.

Para mostrar un poco esta idea fijemonos en las marcas de ropa.

Al caminar por la calle juzgamos y clasificamos, por mucho que nos pese es asi, si vemos a alguien vestido con un vestido de armani podriamos debatir su rango social y su clase social, cuanto cobra, de que trabaja...

En cambio, vemos a alguien vestido con ropa de una marca menos prestigiosa y tambien podremos juzgarle, pero partiendo de unas aspiraciones más modestas...

Con esto quiero dejar constancia de la importancia de la marca, aunque en ningún caso deberia ser asi.

Anónimo dijo...

El efecto del branding es básicamente lo más importante a la hora que un consumidor compre una marca u otra. Y cada día va a seguir tomando más importancia porque con la cantidad de oferta que hay en el mercado de cualquier producto, y todos muy competitivos, la diferencia estará en el que mejor se sepa hacer querer.

Y esto es muy fácil de ver. La marca Calgonit (la de los lavavajillas), tiene tanta potencia en el mercado respecto a la opinión del cliente, que se pueden permitir vender sus productos al doble e incluso el triple que sus rivales y sabiendo que estos lo comprarán.
Mirad, sacado de la página www.capraboacasa.com :
Sal lavavajillas calgonit 4 kg 4.99 euros.
Sal lavavajillas caprabo 4 kg 1.87 euros.
Y quien nos dice que la marca caprabo no es tan buena para nuestro lavavajillas como la calgonit? Los del anuncio que dicen que las mejores marcas de lavavajillas recomiendan calgonit? Que quereis que os diga...pero es que comprando 2 de calgonit tengo para 5 de marca caprabo.

Y como este caso a montones. Es lo que tiene ser grande y/o saber vender tu marca como nadie.

Clara dijo...

Me parece muy interesante este artículo!!
Esto resulta imprescindible para mi carrera.
No tenía ni idea de lo que significaba la palabra Branding, gracias por esclarecerme un poco más este tema.

Un saludo

Clara