jueves, 10 de mayo de 2007

L'Avaluació de les Inversions en TIC

Una inversió té com a fi el desenvolupament d’actius o instal·lacions que permetin produir bens o serveis. Estimar la rendibilitat d’una inversió suposa coneixer si guanyarem diners en ella, es a dir, si el flux de caixa obtingut compensa tots els ingresos realitzats, siguin per inversió o costos; si és el cas, podem dir que una inversió és rentable.

Ara bé, tota inversió suposa un risc, i el principal problema rau en focalitzar quins elements cal analitzar i estimar per poder apostar per una inversió o una altra.

Aquest és un dels grans problemes que comporta la inversió en TIC. L’anàlisi sobre la rendibilitat d’una inversió en tecnologia suposa d’un complex anàlisi que sovint dona lloc a controvèrsia. On són els límits de l’efecte de l’ús de noves tecnologies?

Invertir en tecnologia a l’empresa no només suposa tota una sèrie d’avantatges econòmiques, sinó que a més comporta enormes canvis ens els processos de producció y maneres de fer.

Es fa prou evident que a l’hora d’avaluar l’implantació de TIC a l’empresa s’ha de considerar també la repercussió que poden tenir en la captació de mà d’obra, els costos de formació de personal per al nou sistema o fins i tot en l’estructura organitzativa de l’empresa.

Limitar-se a considerar la reducció de costos en treballadors, estalvi en despeses de capital o l’increment d’ingressos degut a l’augment de vendes pot ser un greu error. No podem basar-nos en anàlisis financers (ROI, VAN, PRI, TIR, TCO) que menysprean valuosos aspectes menys tangibles de la inversió. Cal tenir present altres avantatges menys palpables com poden ser un augment de la satisfacció dels nostres client, o més comoditat per als nostres treballadors, fet que pot comportar una millora indirecta en productivitat.

Un dels grans problemes a l’hora de calcular la rendibilitat de la inversió realitzada és el termini en que aquesta inversió ens haurà reportat beneficis. El temps de retorn pot variar enormement segons el grau d’acceptació de la tecnologia o com de ràpid aquesta quedi desfasada.

Les conseqüències de una mala estimació de quins seran els costos reals de la inversió i el total de beneficis que reportarà en un temps determinat poden portar a preses de decisions catastròfiques per a l’organització.

És per això que l’empresa ha de dotar-se de les eines i mecanismes necessaris per fer una correcta avaluació d’una inversió en tecnologies de la informació i no permetre’s riscos innecessaris en inversions que podrien ser més que segures.

3 comentarios:

Víctor Blázquez Francisco dijo...

El invertir en tecnología ayuda a añadir nuevas opciones y mejoras, normalmente muy positivas si se usan.
Aquí es donde esta mi pega, mucha gente, sobretodo personas mayores, es reticente a las nuevas cosas. Están acostumbradas a una manera de trabajar y no las saques de ahí. El utilizar nuevas herramientas, supone una formación que si se hace fuera de horas de trabajo, no es retribuido y a la mayoría de la gente le supone una pega, pues tienen ganas de terminar el trabajo e irse. Y si es en horas de trabajo, se ve mas bien como unas horas de descanso, de la a veces repetitiva faena de oficina y encima agobia pensando que el tiempo que estas perdiendo ahora, luego lo tendrás que recuperar. Todo esto viene a significar que no se aprovechan esos cursos. La mayoría de veces terminado el curso, los apuntes o papeles suelen acabar tirados, o almacenados entre otros tantos.
Mi pregunta es, hasta que punto se aprovechan o tienen sentidos estos cursos? Solo para personas que empiezan en una empresa? No los aprovechan porque ya están bien como están y no quieren avanzar?

Oriol Matavacas dijo...

Penso que hi ha una “barrera” que separa el tipus d'empreses que poden invertir prou en TIC per créixer i les que son massa petites per fer-ho. M'explicaré :
Penso que una empresa quan és petita, és molt sensible als canvis del mercat. Això fa que no puguin fer pretensions de fer grans inversions, ja sigui perquè de bon principi no se les poden permetre (ni endeutant-se) o perquè suposa un risc massa gran de que aquella empresa desaparegui, i encara menys en un món tant exigent i canviant com les TIC. Per això mateix les empreses petites segueixen essent petites i és molt difícil que creixin amb la presència de les gran corporacions. El mercat les condiciona i domina.
Per altre banda, en una gran empresa pot permetre's planificació
(http://www.ictonline.es/assessorament/estrategia.shtml)
i inversions milionàries (http://www.faq-mac.com/mt/archives/008158.php)
(ja no només en pessetes :P) i adelantar-se al mercat de les TIC. Precisament per això, segueixen creixen i es mantenen a l'avantguarda del desenvolupament tecnològic. En aquest cas són elles les qui amb acords condicionen el mercat. (http://diariored.com/blog/001675.php)

Potser caldria tenir en compte altres factors, però penso que les TIC és un exemple d'un oligopoli marcat per gran empreses (Sony, Toshiba, Samsung, etc...).

Anónimo dijo...

Estic impressionat! Bloc molt informatiu posat aquí el meu amic. Només volia comentar i dir mantenir la qualitat del treball.